een eye-opener over schermlezen

Onderzoek naar hoe we op internet op zoek gaan naar info, leert:

  • 70 % van de aandacht van een webpaginabezoeker gaat naar de linkerhelft van de pagina

  • 80 % van de aandacht van de bezoekers gaat naar info op het scherm dat je zonder naar beneden te scrollen te zien krijgt.

Van zodra je moet scrollen verlies je al ouders … TENZIJ ze die eerste info interessant vonden.

“Deze heatmap toont de effecten van de vouwlijn op onlineleesgedrag.

[Elke keer als je naar beneden scrolt op een webpagina ga je voorbij een vouwlijn. In de figuur hiernaast wordt dus 4 keer naar onder gescrold].

Hij is gebaseerd op 56.453 eyetracking-fixaties:

  • De stippellijnen zijn de vouwlijnen.

  • De gekleurde zones tonen de eyetracking-fixaties.

  • Rood = veel aandacht – Geel is minder aandacht – Grijs = nog minder aandacht – Wit = geen aandacht” (Aerts, 2018)

Met andere woorden: vooral het begin van de pagina krijgt aandacht. Als je pas op het einde van je pagina tot de kern komt, ben je de lezer al kwijt. Er gaat meer aandacht naar de linkerhelft van de pagina dan naar de rechterhelft.

Op een websitepagina kijken we eerst naar de titel en naar de eerste zin en pas daarna naar de afbeeldingen. Ze noemen dat ‘bannerblindheid’.

Op sociale media werkt het anders … we scrollen er nog sneller door en we staan eerst sneller stil bij een beeld dat ons aanspreekt en lezen pas daarna een titel of tekst.