links naar ander aanbod

Zowel op je website als op het wereldwijde net komt er vaak in snel tempo inhoud bij. Niet eenvoudig voor ouders om de weg te vinden. Je kan die massa aan info helpen kanaliseren door links te leggen, zowel intern naar andere pagina’s op je website (crosslinks) als extern (naar andere websites).

Voor- en nadelen van links

Voordelen:

  • Je toont ouders de weg naar verdiepende info;

  • Je structureert de informatie;

  • Je moet niet alles zelf uitwerken maar doet beroep op expertise van partners;

  • Je kan online doorverwijzen.

Nadelen:

  • Info kan verplaatst worden of verdwijnen, waardoor links niet meer werken;

  • Elke externe link houdt ook de kans in dat de bezoeker van je website verdwijnt.

Technische do’s en don’ts

Technische aanbevelingen (Aerts, 2018).

  • Link je naar andere sites? Zorg ervoor dat die openen in een ander venster;

  • Leg niet te veel links in doorlopende tekst. Dat is rampzalig voor de aandacht;

  • Leg de link achter het onderwerp waarnaar je linkt

  • Gebruik de URL niet als linktekst

  • Maak je links aanklikbaar – ook je e-mailadres;

  • Links zijn ook belangrijk om hoger op de Googleranking te geraken

    • Hoe meer links er naar een pagina gelegd worden, hoe hoger die pagina kan scoren;

    • Vraag dus aan andere organisatie om te linken naar je website of naar specifieke pagina’s.