waarom beelden werken

Een tekst ‘verwerken’ we anders dan een beeld. Daar zullen we je van overtuigen! Test eerst jezelf maar eens met de volgende twee oefeningen:

Je ziet hieronder 5 iconische foto’s – welke historische gebeurtenis is hieraan gekoppeld?

Klik op de volgende link om de 5 gebeurtenissen te zien:

Vluchtelingencrisis Syrisch jongetje Aylan spoelt aan op Turks strand,

Migrant mother slachtoffer van de Grote Depressie,

Napalm meisje Vietnam oorlog,

Anne Frank – Joods meisje in Amsterdam,

Wit en zwart campagne Benetton.

Links zie je een fragment uit het dossier op Groeimee.be over buitenspelen, en rechts zie je drie beelden. Wat spreekt jou het meest aan? Wat blijft jou het meeste bij?

  • Kinderen raken buiten hun energie kwijt. Spelen in het ‘nu’, zonder een bepaald doel, is een ideale uitlaatklep voor spanning en stress. 

  • Door buiten te spelen leren kinderen hoe de wereld rondom hen in elkaar zit. Groeien wortelen echt onder de grond? Hoe lang zou het duren voor glas vergaat?

  • Buiten ontmoet je kind andere kinderen. Kinderen leren hoe een groep werkt, hoe ze rekening houden met elkaar en afspraken maken in een spel. Ze lossen ruzies samen op, zonder tussenkomst van volwassenen.

Beelden zeggen meer dan 1000 woorden… Zeker online hebben beelden ‘stopkracht’. Dit noemt men het ‘picture superiority effect’. Onze hersenen begrijpen beelden beter en sneller dan taal. Beelden gaan over taalgrenzen heen. Begrippen als ‘uitlaatklep voor stress’,  ‘de wereld ontdekken’ en ‘leren samen spelen en samenwerken’ hebben een emotionele geladenheid, die de beelden uitstralen zonder er woorden ‘aan vuil te maken’.

Annelies Bergmans (EXPOO) over de kracht van beelden: