Voor HINCL baseerden we ons op tal van bronnen. Hieronder staan de voornaamste.
Bergmans, A.; Bocklandt, P.; Thys, T. & Uvin, K. (2021) Online opvoedingsondersteuning – heldere en inclusieve communicatie over opvoeding met àlle ouders. Gent/Brussel: Arteveldehogeschool/EXPOO
Dit overzichtsrapport beschrijft de aanpak en resultaten van een projectmatig wetenschappelijk onderzoek. De auteurs gaan via literatuurstudie en interviews met ouders en opvoedingsondersteuners op zoek naar houvasten voor heldere en inclusieve online communicatie rond opvoeding.
Aerts, E. & Gilis, K. (2017) Webteksten die voor jou werken. Brugge: Die Keure
Dit boek bevat meteen toepasbare tips voor het schrijven, structureren en vormgeven van online teksten. Een eye-opener met heel veel voorbeelden. Vooral ook toepasbaar in de niet-commerciële sector.
‘Toegankelijk communiceren’ is één van de 9 topics die uitgediept worden op de website www.diversiteitspraktijk.be. Zoals de titel helder aangeeft, staat deze website met twee voeten in de praktijk en dus zijn de voorbeelden en tips heel concreet.
Bocklandt, P., Saelens, S. & Vandecasteele, A. (2012) Leidraad voor e-maildienstverlening in opvoedingsondersteuning. Brussel/Gent: EXPOO/Arteveldehogeschool
Deze brochure is het resultaat van een samenwerkingsproject via EXPOO met medewerkers van opvoedingsondersteunings-organisaties in Vlaanderen. Ze bevat een visie op en positionering van e-maildienstverlening en gaat in op het stappenplan om e-mails te beantwoorden, de betrokken actoren en enkele specifieke deontologische aspecten.
Declercq, S., De Coninck, S., De Zitter, M. & Bocklandt, P. (2019) Ch@tlas – een methodiek voor chathulp in eerstelijnswelzijnswerk. [e-learningpakket] Gent: Arteveldehogeschool
In dit gratis e-learningpakket krijg je via vier modules stapsgewijs professioneel chatten in welzijnswerk onder de knie: de eigenheid van chathulp – de stappen in een chathulpgesprek – de actoren in een chathulpgesprek – specificiteit van schermlezen en schermschrijven.
Goubin, E. (2017). Tante Mariette en haar fiets – communicatie voor overheid en socialprofit. Brugge: Vanden Broele.
In dit rijke handboek gaat de auteur ook in op cliëntgerichte, inclusieve, laagdrempelige communicatie … met tal van tips en concretiseringen in de sociale profitsector. Een standaardwerk … niet allen voor communicatiemedewerkers.
Nieuwboer, C. &. (2018). De kwaliteit van online opvoedingsondersteuning en de rol van de praktijkprofessional. Informatierecepten en afstemmingsgesprekken met gevalideerde inhoud.Tijdschrift voor orthopedagogiek, 58-64.
In Nederland is een unieke werkwijze ontwikkeld, die gebaseerd is op de principes van evidence-based practice: door wetenschappelijke kennis, vakkennis en ervaringskennis te combineren ontstaat ‘de beste informatie voor de meeste ouders’. Informatie is alleen effectief en overtuigend als deze aansluit bij de omstandigheden en waarden van het individu. Daarop focust dit artikel.
Put, G. (2015). Klare taal – afkicken van ambtenarees. Brussel: Kortom/Politeia.
In deze brochure maakt de auteur komaf met mythes rond klare taal en geeft ze tal van tips om klare woorden, zinnen en teksten te formuleren … op papier en op scherm.
Tiggelovend, I. (2019). Diversiteitscommunicatie – verbindende communicatie en marketing. Ekeren: Studio Sesam.
Met vele concrete voorbeelden stimuleert de auteur om werk te maken van diversiteit in beleid en in communicatiestrategie. Met tips en trucs concretiseert ze mogelijkheden voor geloofwaardige diversiteitscommunicatie
Van Baelen, J. (2011) Voorbij het cliché -over genuanceerde beeldvorming. Brussel: Vlaamse Overheid – Gelijke kansen in Vlaanderen.
Deze brochure geeft inspiratie en tips om nog beter om te gaan in communicatie rond 8 thema’s of doelgroepen: ‘genderrollen’, ‘mensen met een handicap’, ‘seksuele identiteit’, ‘transgender’, ‘etnisch-culturele diversiteit’, ‘leven in armoede’, ‘jongeren in de media’ en ‘oud en niet out’.
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.Ok