HINCL werd uitgewerkt door EXPOO in samenwerking met de Arteveldehogeschool.
Thomas Thys is daar docent en onderzoeker. Hij vertelt waarover HINCL precies gaat.
HINCL staat voor ‘Helder en INCLusief online communiceren over opvoeding’.
Dit online leerpakket begeleidt je in het uitwerken van kwaliteitsvolle online info gericht op zoveel mogelijk ouders.
Kinderen opvoeden is een uitdaging. In het ondersteunen van ouders met opvoedingsvragen staan dialoog en interactie centraal of delen we kennis en inzichten.
De laatste jaren ondersteunen we ook meer en meer digitaal. Logisch toch … als we met z’n allen deels online leven, dan mag toegankelijke opvoedingsinfo daar niet ontbreken. Online informeren vraagt echter om nieuwe vaardigheden en inzichten. HINCL biedt een online leerpakket en bundelt deze inzichten en vaardigheden zodat je er vlot mee aan de slag kan.
HINCL is er voor professionals en organisaties die werken in de brede praktijk van de opvoedingsondersteuning.
HINCL kan jou helpen bij het uitbouwen of versterken van je online opvoedingsinfo.
HINCL neemt je stapsgewijs mee doorheen vier modules:
Waarom – voor wie – wanneer en hoe online informeren?
Weblezen en haar consequenties
Online informeren over opvoeding – de balans tussen tekst, beeld en audio
Online contacteren … want informeren is geen eenrichtingsverkeer
Elke module legt de focus op:
inzichten en vaardigheden voor uitbouwen of evalueren van een online opvoedings-ondersteunend aanbod;
voorbeelden van inspirerende praktijken;
quotes van ouders, opvoedingsondersteuners of experts;
korte opdrachten;
weetjes met achtergrondinfo van professor HINCL
Je kan je – op je eigen tempo – in HINCL onderdompelen.
Dat kan door stap voor stap doorheen de verschillende modules gaan.
Je kan ook in elke module in het linkermenu kiezen welk thema jou interesseert.
Zo kan je dit leerpakket als een grabbelton gebruiken.
In het hoofdmenu bovenaan rechts kan je je inloggen. We vragen een e-mailadres en een wachtwoord. Zo maak je je eigen profiel aan.
Via dit profiel kan je dan jouw voortgang bekijken. De voordelen na het inloggen zijn:
in een broodkruimelmenu bovenaan zie je op welke plaats je in dit e-learningpakket zit
je hebt via ‘jouw profiel’ zicht op welke modules je reeds doorliep en welke nog niet. Dit helpt je om bij een volgend bezoek aan HINCL te zien wat je reeds had verwerkt en wat nog niet.
je voortgang binnen elke module kan je ook bekijken in de zijbalk.
Wij garanderen dat we jouw inloggegevens nergens voor zullen gebruiken – tenzij voor een zeldzame e-mail als dit e-learningpakket wordt geüpdatet.
HINCL kwam tot stand vanuit de samenwerking tussen Arteveldehogeschool en EXPOO, het Expertisecentrum voor Opvoedingsondersteuning. De illustraties, voorbeelden, uitleg en quotes in de modules zijn gebaseerd op desk research en interviews met ouders en professionals.
De foto’s op HINCL zijn van Caroline Boudry – VBJK.
Het team dat aan HINCL werkt bestaat uit:
Annelies Bergmans
medewerkster bij EXPOO
Philippe Bocklandt
docent en onderzoeksmedewerker onlinehulp in de Arteveldehogeschool – bachelor sociaal werk
Hanne Dewachtere
maakte in kader van haar opleiding pedagogie van het jonge kind haar bachelorproef rond het onderzoeksthema
Kathy Uvin
docent in de Arteveldehogeschool – bachelor pedagogie van het jonge kind
Thomas Thys
docent en onderzoeker in de Arteveldehogeschool – bachelor pedagogie van het jonge kind
Nele Travers
verantwoordelijke bij EXPOO
Van Le Thanh
liep stage bij EXPOO
Dit team mocht een beroep doen op expertise van de adviesgroep, die bestond uit:
Emmelien Bens (CKG De Schommel),
Rosheen Demaret (Opvoedingswinkel Gent),
Hannelore Vandepitte (Opgroeien),
Kim Lecoyer (Odisee),
Ilse De Block (vzw De Keerkring),
Ine Hostyn (Arteveldehogeschool),
Karla Van Leeuwen (KU Leuven),
Michel Vandenbroeck (Ugent),
Marie Van der Cam (SAM vzw),
Arnold Schaek (CKG Het Open Poortje)
HINCL kwam er na 2 jaar. We begonnen met desk research, literatuurstudie en expert-interviews rond ‘online informeren’ en rond ‘informeren rond opvoeding’. Onze adviescommissie gaf ons mee richting.
We interviewden ouders in kwetsbare situaties omtrent opvoedingsvragen en hun online verwachtingen daarrond.
Met een ‘prototype van een online info-pagina over peuterpuberteit’ interviewden we opvoedingsondersteuners uit diverse organisaties. Zij leefden zich in via ‘persona’ in cliëntsituaties en gaven feedback.
De covid19-pandemie vroeg daarbij de nodige flexibiliteit (focusgroepen werden online gesprekken, ‘online’ kwam soms helemaal op de voorgrond of was juist niet meer aan de orde, …) van zowel deelnemers als onderzoekers.
Op basis van al deze ‘input’ groeide HINCL waarop de adviescommissie de nodige feedback gaf.
Heb je een pluim, een vraag, een suggestie, … over HINCL?
Neem dan gerust contact op met philippe.bocklandt@arteveldehs.be