Wat is de bedoeling van 'OCMW n@bij'?

Dit e-learningpakket wil OCMW-medewerkers inspireren om via online communicatie de toegankelijkheid van de sociale dienstverlening in OCMW en gemeente te vergroten.

Twee invalshoeken worden gecombineerd:

  • Hoe kan online communicatie de toegankelijkheid vergroten?
  • Hoe toegankelijk is de online communicatie?

Voor wie is 'OCMW n@bij' bedoeld?

Medewerkers (zowel middenkader als basiswerkers) van sociale diensten van OCMW’s of gemeenten en van communicatiediensten van alle Vlaamse gemeenten.

Hoe is ‘OCMW n@bij’ opgebouwd?

In 6 modules wordt stapsgewijs een aspect van klantgericht online communiceren aangepakt:

  • een visie op klantgericht werken
  • klantgericht online informeren
  • klantgericht online contacteren
  • klantgericht online een traject begeleiden
  • klantgericht online feedback vragen
  • klantgericht onlinehulp implementeren

Telkens wordt gefocust op inspirerende praktijken en worden do’s, don’ts en tips geïnventariseerd.

Deze quick tips worden ook gebundeld aangeboden voor wie snel de essentie wil vatten

‘OCMW n@bij’ kreeg de support van

 

 

 

Waarom moet je 'inloggen' om de modules van 'OCMW n@bij' te bekijken?

We vragen je om je persoonlijk te registreren op deze MOOC via je e-mailadres en je wachtwoord.

Zo krijgen we een algemeen zicht vanuit welke gemeentes/OCMW’s er interesse is voor dit elearningaanbod én kan jij je persoonlijke weg doorheen dit digitale aanbod volgen.

Jouw e-mailadres zal enkel gebruikt worden in het kader van deze registratie en om je te informeren over updates rond dit elearningpakket.

Wie heeft aan 'OCMW n@bij' meegewerkt?

WERKVELDPARTNERS

Via focusgroepen, presentaties en procesbegeleidingen gaven medewerkers van OCMW’s of sociale diensten van gemeenten aan welke ‘inspirerende onlinehulppraktijken’ zij relevant, dringend en/of haalbaar vonden.

Deze werkveldpartners kwamen uit de volgende 40 gemeenten:

Aalst, Antwerpen, Anzegem, Avelgem, Bever, Bocholt, Brugge, Dilbeek, Drogenbos, Eeklo, Evergem, Gent, Hamont-Achel, Harelbeke, Hasselt, Hechtel-Eksel, Knesselare, Kortrijk, Kuurne, Lendelede, Leuven, Lommel, Londerzeel, Lovendegem, Maldegem, Mechelen, Menen, Nevele, Oostende, Overijse, Peer, Roeselare, Sint-Niklaas, Sint-Laureins,  Turnhout, Waarschoot, Wachtebeke, Waregem, Wemmel en Wevelgem

Met dank aan de samenwerkingsplatformen:

  • VVSG – sociale diensten centrumsteden
  • Welzijnsband Meetjesland
  • Welzijnskoepel West-Brabant
  • Welzijnsregio Noord-Limburg
  • W13

ADVIESCOMMISSIE

De adviescommissie van dit project bestond uit: 

werkveldpartners:

  • Vincent Baart – OCMW Willebroek
  • Koen Cromheecke – OCMW Maldegem
  • Jan Flour – OCMW Willebroek
  • Julien Van Geertsom – VOF Together

vertegenwoordigers van koepels of overheid:

  • Josée Goris – POD Maatschappelijke integratie
  • Peter Hardy – VVSG

wetenschappelijke partners:

  • Mandy Claessens – Arteveldehogeschool – O&D
  • Eric Goubin – Kortom
  • Veerle Opstaele – Arteveldehogeschool Sociaal werk
  • Stijn Rottiers – UC Leuven-Limburg
  • Tim Vanhove – Arteveldehogeschool Sociaal werk

PROJECTMEDEWERKERS

‘OCMW n@bij’ is het resultaat van een projectmatig wetenschappelijk onderzoek – gefinancierd door de Arteveldehogeschool. Het team bestond uit:

Philippe Bocklandt

Martine De Zitter

Tommy Opgenhaffen

Elise Pattyn

Waarom dit project?

Schoorvoetend gebruiken OCMW’s in Vlaanderen onlinehulptoepassingen om hun hulp- en dienstverlening te versterken: informatieve websites, e-mailhulpvragen beantwoorden, budgettools gebruiken, online een klacht kunnen indienen, …
Dit gebeurt echter in grote verscheidenheid en niet altijd even kwaliteitsvol: websites zijn vaak sterk organisatiegericht en bevatten veel vakjargon; een e-mailhulp- en sociale mediabeleid ontbreekt vaak en vele OCMW-medewerkers kennen de mogelijkheden om onlinetools in hun begeleidingen in te zetten amper of niet.
Dat bleek uit de quickscan over onlinehulprealisaties en -plannen die in 2016 werd gerealiseerd.
Daarom maakte de Arteveldehogeschool van september 2017 tot augustus 2019 werk van een projectmatig wetenschappelijk onderzoek waarbij …
… alle Vlaamse OCMW-websites werden gescreend;
… inspirerende praktijken werden verzameld;
… deze inspirerende praktijken werden voorgelegd aan OCMW-samenwerkingsverbanden;
… cliënten bevraagd werden in verband met wenselijkheid en haalbaarheid van onlinehulp;
… dit e-learningpakket werd uitgewerkt.

Contactpersoon

Heb je een bedenking, een pluim, een vraag naar aanleiding van dit e-learningpakket, contacteer dan Philippe Bocklandt (philippe.bocklandt@arteveldehs.be)