is je info over opvoeding online vindbaar?

Googelen met de zoektermen ‘mijn kind slaapt slecht‘ (op een computer waarop niet dagelijks rond opvoedingsthema’s gezocht) geeft volgende resultaten:

Bovenaan een betaalde advertentielinks naar medicatie

Vervolgens 10 links naar potentieel relevante info, waaronder …

  • … vijf Nederlandse en vijf Vlaamse bronnen

  • … op plaats 4 een link naar UZA

  • … op plaats 6 en 7 een link naar Kind en Gezin

  • … op plaats 8 een link naar een ziekenfonds

  • … op plaats 10 een link naar gezondheid & wetenschap

Binnen de eerste 100 links geen aanbod naar Vlaamse opvoedingswinkels of Groeimee.be te vinden.

  • Om hoger in de googleranking te komen is het van belang om goed na te denken welke woorden je in een titel of meermaals in je tekst gebruikt. Bijvoorbeeld: ‘peuterpuberteit’ kan als titel dan wel perfect de lading dekken … geen ouder die op dat woord gaat googelen. Ouders googelen bijvoorbeeld wel op ‘koppige peuter’ of ’terrible two’.

  • Om na te gaan welke woorden je best gebruikt, doe je best aan trefwoordenonderzoek. Het gaat om de (tref-)woorden waarop je gevonden wil worden via Google. ‘Google trends’ wijst je de weg. Geef er verschillende trefwoorden in en je krijgt een vergelijking hoe hoog deze trefwoorden in de google ranking geplaatst staan.

Je hebt in België meer kans om op internet gevonden te worden als je ‘opvoeden’ gebruikt dan ‘opgroeien’.