In vele maatschappelijke sectoren is het combineren van face-to-facecontacten en online dienstverlening (blended werken), een evidentie. De retail-, reis- en banksector zijn daarvan voorbeelden. In de welzijns- en zorgsector is deze evolutie pas ingezet. In bijzondere jeugdzorg, geestelijke gezondheidszorg, algemeen welzijnswerk of CLB’s worden wel al inspirerende praktijken gerealiseerd. De hulp- en dienstverlening van OCMW’s blijft op dit vlak wat achterop hinken.
In dit PWO-onderzoek willen we verandering stimuleren vanuit drie perspectieven:
(1) het aanbodperspectief (welke blended hulptoepassingen kunnen OCMW’s in hun dienst- en hulpverlening integreren?);
(2) het eindgebruikerperspectief (als OCMW-cliënten en -basiswerkers zicht krijgen op relevante blended communicatiemogelijkheden, welke zouden ze dan willen gebruiken?);
(3) het haalbaarheidsperspectief (welke gemeenschappelijke acties willen OCMW’s ondernemen bij het implementeren van blended hulp- en dienstverlening?).
Het doel van dit onderzoek is dat de sector zicht krijgt op inspirerende blended hulp- en dienstverleningsmogelijkheden.
Verder leggen we ook de mogelijkheden en drempels bloot die cliënten en basiswerkers ervaren . Zonder hen is er immers geen blended hulp.
Tot slot wordt in samenspraak met de sector een roadmap ontwikkeld voor het verder implementeren van blended hulp- en dienstverlening.
Voor de betrokken overheden en koepels zijn deze resultaten zinvol om beleidsincentives en richtlijnen te ontwikkelen.
Omdat de OCMW-sector een belangrijk werkterrein is voor sociaal werkers, zullen we de resultaten opnemen in basisopleidingen, postgraduaten en bijscholingen.
Meer informatie gedurende dit project vind je via deze link.