blended informeren over opvoeding

Een gesprek over opvoeding

Vanzelfsprekend kan informeren over opvoeding in een gesprek gebeuren.

Zo kan je vlot inspelen op de reactie van de ouders en nagaan of ze de info begrijpen en zinvol vinden.

Maar er zijn ook nadelen van info over opvoeding mondeling doorgeven:

  • Mondeling geef je niet noodzakelijke alle info die relevant kan zijn;

  • De ouder hoort de info wel maar ‘onthoudt’ deze niet;

  • Wat je gehoord hebt, kan je achteraf moeilijker raadplegen.

Blended informeren

Blended informeren over opvoeding betekent het combineren van face-to-facecontact en onlinetools. Blended communicatie wordt vaak geïllustreerd met een mixer, een blender of een mengpaneel.

Het kan om meerdere combinaties gaan:

  • Bij een strikte interpretatie gaat het om face-to-face en online opvoedingsondersteunings-momenten die elkaar opvolgen. Samen vormen ze een opvoedingsondersteuningstraject.  Een voorbeeld:

 

  • Bij een bredere invulling van blended opvoedingsondersteuning kan het ook gaan om onlinetools die ingezet worden tijdens face-to-facecontacten. Bijvoorbeeld: Zo kunnen ouders en opvoedingsondersteuners in een individueel of groepsgesprek een getuigenis van een andere ouder op YouTube bekijken Dat kan de ouders helpen om gestructureerder en genuanceerder het eigen verhaal te vertellen of in groep te reflecteren over de getuigenis (omdat dat minder bedreigend is dan de eigen situatie te moeten vertellen).

  • Onlinetools kunnen ook ingezet worden als verdiepende links bij een boek, een brochure of een folder die meegegeven wordt.