informeren is één van de functies van opvoedingsondersteuning

Opvoedingsondersteuning heeft verschillende functies:

In dit aanbod focussen we op het bieden van informatie aan ouders

Informatie over opvoeding voor ouders kent een brede invulling: het gaat over informatie over de ontwikkeling van een kind, de leefwereld van kinderen en jongeren, opvoedingsgedrag en de opvoedingscontext. Door deze informatie wordt de kennis en het inzicht van de ouders vergroot.

Onderzoek toont aan dat veel ouders nood hebben aan informatie over opvoeden:

 

Nys, Van Leeuwen & Emmery (2016) vonden bij ouders in Dilbeek dat 93% van hen behoefte heeft aan informatie over opvoeding – meteen de belangrijkste ondersteuningsfunctie.

Asscher, Hermanns & Dekovic (2008) beschreven dat 40% van de ouders met een kind tussen anderhalf en drieëneenhalf jaar in Nederland behoefte heeft aan informatie over opvoeding.

De manier waarop ouders opvoedingsinformatie krijgen is erg divers.

Het kan gaan over …

  • het beantwoorden van vragen die ouders stellen (informatie op maat),

  • infobijeenkomsten rond bepaalde thema’s,

  • een infotheek met folders en documentatie rond opvoedthema’s,

  • ook televisie en andere media blijken door hun laagdrempeligheid zeer effectief om een grote groep opvoedingsfiguren te bereiken.

Ook de vorm van de opvoedingsinfo kan heel divers zijn: mondeling (face-to-face of via telefoon) of schriftelijk (een boek of folder of via e-mail of chat), individueel of in groep, algemeen en meer vrijblijvend of toegespitst op de specifieke situatie van een gezin.
Ouders verschillen in hun voorkeuren wanneer ze op zoek gaan naar informatie. Terwijl de ene ouder kiest voor een boek, zoekt de andere liever via internet naar antwoorden. De ene geeft de voorkeur aan een gespreksavond, de andere houdt meer van een lezing of kijkt naar een programma over opvoeden op tv.

Bron: Bergmans, A. (2017) Opvoedingsondersteuning: uitgangspunten en praktijk.

Een aantal voorbeelden: