Een website of sociale media zijn slechts enkele kanalen om te informeren.
Daarom is het zinvol om je met regelmaat af te vragen welke communicatiekanalen je reeds volop inzet … en van welke communicatiekanalen je nog beter gebruik zou kunnen maken.
Deze checklist kan je daarbij helpen:
Deze checklist kan je hier downloaden.
Zo kan je evalueren welke communicatie jij in jouw werking (nog beter) kan inzetten.
Hieronder volgen een 11 quotes over online informeren over opvoeding (Thys, 2021).
Ga na met welke quotes je akkoord kan gaan en met welke niet
“Als mama vond ik het lezen van ‘vraagbaken’ op ouders.nl ondersteunend. Dat zijn vragen van ouders die heel uitgebreid beantwoord werden door kinderpsychologen. In de antwoorden werd veel theorie verwerkt maar was er tegelijkertijd ruimte voor nuance (“In jouw vraag lees ik ook iets anders”) en voor de complexiteit van opvoeden (“Maar dit geldt niet voor alle ouders”).”
Medewerker opvoedingswinkel
“Maatschappelijk kwetsbare ouders zou ik niet doorverwijzen naar deze sites omdat het vaak wat zoeken is op die sites. Ik zou eerder zelf wat dingen opzoeken voor hen om het dan te vertalen.”
Medewerker Opvoedingswinkel
“Er staat op Groeimee.be een pagina over opvoeden met weinig geld. Er staat een titel ‘Je bent niet alleen’, dat is heel ondersteunend voor ouders. Kwetsbare ouders hebben het gevoel dat het alleen bij hen is, waardoor de schaamte en het gevoel van falen sterk aanwezig is bij hen.”
Medewerker Opvoedingslijn
“Ouders komen wel met vragen over opvoeding maar vaak gaat hebben ze daarbij een grote nood aan bevestiging. “Ben ik wel goed bezig?” Als ouders die bevestiging krijgen, zijn ze weer vertrokken.”
Medewerker Huis van het Kind
“Kennis over opvoeding is ook ondersteunend. Als een ouder kan lezen dat een jongere van 14 jaar wel eens met deuren kan slaan, dan kan dat al een opluchting zijn.”
Medewerker Opvoedingslijn
“Opvoedingsinformatie geven is niet direct onze focus. Op maat werken is opvoedingsinformatie toepassen op de eigen situatie van ouders.”
Medewerker opvoedingswinkel
“We kijken altijd naar de maandelijkse opvoedingstip van Groeimee en als die meerwaarde heeft, dan plaatsen we deze in onze eigen nieuwsbrief. We plaatsen dan ook een link naar de website van Groeimee.”
Medewerker Huis van het Kind
“Kwetsbare ouders gewoon informatie geven, dat werkt niet. Dat is juist het kwetsbaar zijn, dat je dat niet kan informatie opzoeken, dat je dat ook niet doet, dat je die cultuur niet hebt om dat te doen.”
Medewerker CLB
“De ouders die bij ons komen, hebben behoefte aan een gesprek. De ouders die geen behoefte hebben aan een gesprek, die zien wij niet. Wij zien de praters in de winkel.”
Medewerker opvoedingswinkel