feedback vragen

Digitaal feedback vragen is een sterk evaluatiemiddel. Het doet zowel de feedbackgever als ontvanger groeien: de ouder participeert, het aanbod versterkt. Vaak vullen we feedback in als ‘kritiek’ of ‘commentaar’, maar vergeten we de opbouwende laag die hieronder ligt. Daarnaast moeten we ook onthouden dat feedback ook een mogelijkheid kan bieden om waardering te tonen.

Stemknoppen

Via stemknoppen (aanklikbare meerkeuzevragen) kan je bezoekers laten feedbacken.

Enkele aandachtspunten:

  • Zorg voor een heldere vraag of omschrijving. Hoe concreter je vraag naar feedback, hoe meer je met de stemmen of polls aan de slag kan gaan.

  • Voorzie een brede range aan antwoordmogelijkheden. Een slider of sterrensysteem heeft de voorkeur boven een Ja/Neen- knop.

  • Deel de resultaten van de voorgangers na het stemmen.

  • Bied de optie voor bezoekers om de resultaten te bekijken zonder zelf feedback te geven of te stemmen.

https://vinkacademy.nl/instagram/poll-instagram-stories-ideeen/

Ook op sociale media vindt het idee van de ‘feedbackknop’ meer en meer ingang. We denken hierbij aan polls of het aanklikken van een bepaalde emoji bij specifieke vragen of thema’s.

Polls

Via een poll kan je suggesties vragen aan je ouders en meteen anderen daarop laten stemmen.

https://www.facebook.com/HuisvanhetkindLouisa.Oostende

Bent u geholpen?

Soms wil je niet zozeer een concrete vraag laten beantwoorden, maar wel in kaart brengen of de bezoeker het aanbod op zich nuttig of hulpvol vindt. Daarbij is de ‘Bent u geholpen’-balk een goed idee. Deze laat op efficiënte en overzichtelijke manier een inschatting toe.

Twee aandachtspunten:

  • Vooraleer je conclusies verbindt aan een lage score ga je best eerst na of deze score gebaseerd is op antwoorden van een betekenisvol aandeel van je bezoekers.

  • Ontevreden bezoekers zullen sneller geneigd zijn om stemknoppen te gaan gebruiken. Als je inhoudelijke of praktische feedback wil krijgen, koppel je hier best een reactiebalk of discussie aan vast.

https://www.watwat.be/corona/met-hoeveel-mensen-mag-ik-afspreken
https://www.aarschot.be/huis-van-het-kind---opgroeien-in-aarschot

Hulp nodig?

Je kan de ouders ook ondersteunen door hen een ‘Hulp nodig?’ knop aan te bieden. Achter deze knop kunnen verschillende ondersteunende diensten worden aangereikt:

  • Contactgegevens: telefoonnummer, emailadres, fysiek adres

  • Rechtstreekse links naar (actuele) sociale media: twitter, facebook, linkedin, instagram, …

  • Doorverwijzing naar partnerdiensten of koepelorganisaties

  • Chatmogelijkheid

  • Kort overzicht over de websitenavigatie

  • “Meer weten?”/”Lees ook over….”

https://www.conflicthelden.be/hulp-zoeken