codes van beelden

"Culturele en sociale codes en de persoonlijke interpretatie beïnvloeden de manier van kijken. Verwijs de nationale vlag trots naar het land van oorsprong of roept het onderdrukking op? Trekt een rolstoel de aandacht of is het een cliché dat afstoot? Voor de ene doet een Turks theekopje aan thuis denken, voor de andere aan de voorbije vakantie. Beelden kunnen verbinden, maar ook verdeeldheid zaaien.”
Ingrid Tiggelovend
auteur Diversiteitscommunicatie

Swipe over de foto hieronder en bekijk de foto’s vauit diversiteitsbril

Cultureel liggen sommige beelden gevoelig; bijvoorbeeld een ontblote borst kan seksuele connotaties hebben

Annelies Bergmans (EXPOO) vertelt over deze drie pictogrammen:

Beelden kunnen:

  • Een complex gegeven eenvoudiger samenvatten;

  • Een universele boodschap geven;

  • Overtuigen;

  • Een verhaal vertellen;

  • Helpen om te vergelijken;

  • Emoties opwekken (plezier, ontroering, boosheid, verontwaardiging…).