filmpjes

Waarom een filmpje?

Met een filmpje kan je verschillende doelen willen bereiken:

Wil je inhoud brengen?

Wil je sfeer creëren?

Wil je een verhaal of getuigenis delen?

Enkele do’s en don’ts

  • Korte video’s (max 2,5 min) vatten je bezoeker bij de kraag en maken de kern snel duidelijk

  • Een langere video kan, maar beter niet helemaal bovenaan/in het zicht. ‘Scannende bezoekers’ haken dan mogelijk af en klikken van je webpagina weg.

  • Zelf een filmpje maken? Let dan op:

    • Diversiteit in wie aan het woord komt;

    • Expert aan het woord? Vermijd vakjargon en moeilijke woorden;

    • Ouder aan het woord? Wie niet gewoon is om voor de camera te spreken, heeft vaak wat ondersteuning nodig om naturel en niet nerveus over te komen;

    • Denk aan ondertiteling;

    • Wissel ‘talking heads’ af met beelden die de aandacht trekken: spelende kinderen, ouders in actie met kinderen, beelden van de omgeving …

    • Zorg voor schriftelijke toestemming van wie je in beeld brengt.

“Als je als voorbeeld iemand ziet waarin je je kan herkennen ben je sneller geneigd om dat voorbeeld over te nemen of (de tips) uit te testen.”
Koala medewerker tijdens interview met de onderzoekers
Kind- en OuderActiviteiten voor Lokale Armoedebestrijding

bekijk deze 3 filmpjes over mediaopvoeding en schrijf van elk filmpje 2 sterke en 2 verbeterpunten op.

https://www.medianest.be/van-mediavijver-tot-oceaan

hieronder vind je onze ‘waardering’

  • korte en krachtige video
  • ondertiteld
  • afgestemd op gemiddeld wit gezin waar boeken en theater ingeburgerd zijn,
  • geen eenvoudige taal,
  • snel gemonteerd
https://www.youtube.com/watch?v=fpwkVvYXCpI

hieronder vind je onze ‘waardering’

  • relatief kort,
  • ondertiteld,
  • korte teksten in beeld als visueel geheugensteuntje
  • speels
  • huiselijke sfeer
  • afwisseling in beelden
  • samenvatting op het einde 
  • tool komt in beeld.
  • vrij fancy interieur,
  • geen diversiteit te zien
https://raisingchildren.net.au/school-age/videos/raising-children-in-a-digital-world

hieronder vind je onze ‘waardering’

  • afwisseling expert/gezinnen in beeld
  • diversiteit
  • geen moeilijke taal
  • beelden tonen wat spreker vertelt
  • kort
  • geen ondertiteling